Verschuiving leeftijdsgrenzen seizoen 2017-2018

Volgend seizoen zullen de leeftijdsgrenzen binnen het korfbal gaan verschuiven. Vooral in het jeugdkorfbal zal dit voor bepaalde spelers consequenties kunnen hebben. Hieronder zullen we proberen de wijzigingen zo helder mogelijk uit te leggen.

Achtergrond

Internationaal wordt in het korfbal de leeftijdsgrens van 1 januari gebruikt. Omdat de Nederlandse korfbalbond, het KNKV, voor de eigen competitie 1 oktober aanhoudt, “levert dit altijd problemen op voor Regionale Talenten Centra (RTC)-teams en nationale teams. Een kwart van de talenten kan telkens maar één jaar deel uitmaken van deze talenten teams”, aldus het KNKV. Om dit probleem op te lossen zal vanaf volgend seizoen ook voor de Nederlandse korfbalcompetitie 1 januari worden gehanteerd als nieuwe peildatum. Dit zal vanaf volgend seizoen de realiteit zijn en daar zullen we als vereniging in mee moeten gaan.

Wat verandert er nu precies?

Dit seizoen werd bepaald in welke leeftijdscategorie (F t/m A) spelers moesten worden ingedeeld aan de hand van hun leeftijd op 1 oktober 2016. Vanaf volgend seizoen wordt gekeken naar de leeftijd op 1 januari, voor volgend seizoen is dat 1 januari 2018.
Tussen de peildatum van dit seizoen en volgend seizoen zit dus 15 maanden en dat betekent dat sommige spelers in die tijd twee keer jarig zullen zijn. Dit geldt voor alle spelers die geboren zijn op de data 2 oktober t/m 1 januari. Je zou kunnen zeggen dat de spelers geboren op die data – door de ogen van de bond – tijdens dit seizoen twee keer jarig zijn en dus ‘twee jaar ouder worden’.

Wat betekent dit voor mij, mijn zoon of dochter?

Voor spelers die tussen 2 januari tot en met 1 oktober jarig zijn, verandert er niet zo veel. Zij doorlopen de leeftijdscategorieën F t/m A op de normale manier en zitten twee jaar in elke leeftijdscategorie plus een gebruikelijk derde jaar in de A.

Voor spelers geboren op de data 2 oktober t/m 1 januari verandert er wel degelijk wat. Het gevolg van de wijziging is dat zij niet twee jaar in elke leeftijdscategorie zullen spelen, maar eenmalig al na één jaar door zullen gaan naar een hogere leeftijdscategorie. Voor sommige spelers geldt dat zij daar komend seizoen meteen iets van merken, voor andere spelers treedt dat effect pas merkbaar een jaar later op. Kort gezegd komt het erop neer dat:

• Als deze spelers nu eerstejaars zijn in de leeftijdscategorie F, E, D, C of B, dan kunnen zij volgend jaar niet nog een jaar in deze categorie spelen. Zij gaan volgend seizoen mogelijk meteen al een leeftijdscategorie omhoog.
  • Als deze spelers nu tweedejaars zijn in de leeftijdscategorie F, E, D, of C, dan gaan zij met hun leeftijdsgenootjes over naar een categorie hoger, maar dan zullen zij het jaar daarop mogelijk meteen weer een categorie omhoog gaan.
  • Als deze spelers nu tweedejaars zijn in de leeftijdscategorie B, dan gaan zij met hun leeftijdsgenoten over naar de A, maar dan zullen zij na 2 in plaats van 3 jaar mogelijk al over gaan.

Vanuit de Technische Commissie zijn wij genoodzaakt om bij de indeling van het nieuwe seizoen 2017-2018 rekening te houden met de leeftijdseisen gesteld door de bond.

Mochten er voor nu nog vragen en/of opmerkingen zijn dan horen wij het graag. U kunt een mail sturen naar tcjeugd@kvhuizen.nl.