KVH lanceert ‘Breed Motorisch Ontwikkelen’ in de jeugd

Naast het ondersteunen van trainers, het indelen van teams en het werven van nieuwe leden zijn wij als Technische Commissie zeker ook bezig met het constant ontwikkelen van onze jeugdspelers. Daarom gaan wij als TC, met ingang van nu, de komende jaren investeren in Breed Motorisch Ontwikkelen

Wat is Breed Motorisch Ontwikkelen (BMO)?

BMO betekent dat kinderen veelzijdig leren bewegen. Het is hierbij heel belangrijk dat kinderen niet alleen maar ‘sport-specifieke’ vaardigheden leren (leren gooien/vangen, schieten op de korf of doorloopballen nemen), maar ook algemene vaardigheden die te maken hebben met bewegen. Denk aan balans, rennen, springen, enz.

‘’Een veelzijdige motorische ontwikkeling zorgt voor (nog) meer plezier in sport en bewegen (een heel leven lang)’’

Hierbij worden wij als vereniging ondersteund vanuit het Lokaal Sport Akkoord, deelakkoord vaardig in bewegen. In dit deelakkoord staat goede motorische vaardigheden centraal. Deze vaardigheden zijn belangrijk bij het ontwikkelen van een actieve leefstijl. Door beweging bij kinderen en jongeren te stimuleren, worden ze vaardiger, soepeler en houden ze langer plezier in sporten en actief bezig zijn.

Hoe gaat dit eruit zien bij de KVH de komende seizoenen?

Als het gaat om BMO vinden we 3 dingen heel belangrijk bij de KVH:

1. Ontwikkelen van onze eigen spelers: gezonder en meer plezier in korfbal

Door spelers veelzijdiger te laten bewegen geloven wij dat spelers betere basisvaardigheden aangeleerd krijgen. Door onze jeugdspelers breed motorisch te ontwikkelen/op te leiden gaan zij vooruit op de 10 belangrijkste basisvaardigheden! Ook wel ‘De Schijf van 10’ genoemd.

• Balanceren en aanvallen
  • Stoeien en vechten
  • Gaan en lopen
  • Springen en landen
  • Rollen, duikelen en draaien
  • Gooien, vangen, slaan en mikken
  • Trappen, schieten, mikken
  • Klimmen en klauteren
  • Zwaaien en slingeren
  • Bwegen op – en maken van muziek

1. Opleiden van ‘BMO-geschoolde’ trainers

Via workshops en intensieve begeleiding willen wij onze trainers dit seizoen en zeker ook de komende seizoenen opleiden om spelers zo breed motorisch mogelijk op te leiden. Trainers leren om de spelers veelzijdig te laten bewegen (dus niet alleen maar de standaard korfbal oefeningen) zal ervoor zorgen dat onze jeugdspelers betere atleten en daarmee uiteindelijk betere korfballers worden!

1. BMO verwerken in reguliere trainingen

De KVH-jeugdspelers willen wij breed motorisch ontwikkelen door meer diverse oefeningen te geven binnen de reguliere trainingen op maandag en donderdag, het wordt dus geen aparte trainingsdag o.i.d.

Wat merkt u als ouder van dit ‘BMO Project’?

• Gevarieerder trainen = meer aandacht voor algemene sportvaardigheden.
  • Aanleren van algemene bewegingsvormen = samenwerking met andere sportclubs.
    • Denk aan: looptrainingen in samenwerking met de Atletiek, tennisoefeningen verwerken in de training om gericht te kunnen concentreren op een (kleine) bal of verantwoord met de spelers de judomat op om hen sterker op hun benen te laten staan.
  • Enthousiasme bij de kinderen!
    • U als ouder bent in principe niet bij de trainingen aanwezig (u bent natuurlijk wel altijd van harte welkom!), maar kinderen gaan er hopelijk vol enthousiasme over vertellen! Door deze informatie weet u waar dit idee vandaan komt.

Op maandag 20 februari kregen onze jeugdtrainers een theorie cursus over BREED MOTORISCH ONTWIKKELEN. Een zeer leerzame avond!

Op maandag 13 maart krijgen onze trainers een praktijk workshop BREED MOTORISCH ONTWIKKELEN. Als ouder bent u van harte uitgenodigd om hier te komen kijken. In twee sessies (van 18:00-19:00 uur en van 19:00-20:00 uur) krijgen onze A t/m F, Kangoeroes en G-trainers een workshop. Trainers bereiden zelf (in teams) oefeningen voor en krijgen deze avond handvatten hoe zij deze oefeningen ‘breder’ kunnen maken. Dus: hoe zij creatiever kunnen omgaan met andere sporten verwerken in de training en meer de algemene bewegingsvaardigheden kunnen trainen i.p.v. alleen korfbal-specifieke oefeningen.

Interesse in dit project? Kom kijken op maandag 13 maart in De Meent en krijg al het een en ander mee van wat we de komende periode binnen deze vereniging zullen gaan doen!

Sportieve groet,

Technische Commissie Jeugd – KV Huizen