Tiel’72 wint ook de 22ste editie van het GZK

In het eerste weekend van november vond traditioneel het Open Goois Zaalkampioenschap plaats. De organisatie had voor dit jaar een sterk deelnemersveld naar Huizen weten te krijgen.

Aan deze 22ste editie deden Corvers uit Hilversum (3de klasse), Midlandia uit Bunnik (3de klasse), SKF 4 uit Veenendaal (reserve 1ste klasse), Tiel’72 uit Tiel (3de klasse), Viking uit Wijk bij Duurstede (2de klasse) en gastvereniging Huizen (2de klasse) mee. De wedstrijden stonden onder leiding van Hans Ruitenbeek, Jaap van Ginkel en Peter van As.

In poule A speelden de Corvers, Viking en Tiel. Corvers als promovendus van de derde klasse  was tegen de ervaren ploegen Tiel en Viking ongelukkig en verloor beide wedstrijden met 1 punt verschil. Tegen Viking werd zelfs in de laatste 30 seconden verloren. Viking en Tiel zouden hierdoor uitmaken wie er in de finale uit zou komen. Hierbij trok Tiel aan het langste eind en mocht de titel van vorig jaar in de finale verdedigen.

In poule B speelden Midlandia, SKF en Huizen. Huizen en Midlandia opende het toernooi en daar boekte de thuisvereniging een vrij eenvoudige overwinning op Midlandia. Midlandia mocht het daarna opnemen tegen SKF. SKF 4, een zeer ervaren ploeg, won moeizaam van Midlandia en moest daarna aantreden tegen Huizen om een finaleplaats veilig te stellen. Huizen zou voldoende hebben aan een gelijk spel, maar SKF won toch met 1 punt verschil.

Voor de finale tussen Tiel en SKF speelden Midlandia en Corvers de wedstrijd om de 5de en 6de plaats. Midlandia was hier duidelijk de betere ploeg en legde beslag op de 5de plaats. Huizen en Viking (in de veldcompetitie ook tegen elkaar uitkomend en daarin resp. de plaatsen 1 en 2 bezetten) betraden het veld voor plaats 3 en 4. Huizen won hier van de ploeg uit Wijk bij Duurstede en mocht de prijs voor de 3de plaats in ontvangst nemen. In de finale tussen Tiel en SKF nam Tiel direct het initiatief en SKF moest in de achtervolging. Waar SKF gebruik maakte van de vracht aan ervaring, stelde het jonge Tiel daar (onder andere) een groter uithoudingsvermogen tegenover. Dat laatste won het uiteindelijk van ervaring waardoor Tiel ook deze editie van het Open Goois Zaalkampioenschap won en wederom de wisselbeker mee naar huis mocht nemen.

Na afloop van het toernooi was er een gezellig carnavalsfeest waar de deelnemende verenigingen (verkleed of niet) de dag dansend en hossend afsloten.

Foto's van het toernooi zijn hier te bekijken (opent in nieuw venster). Met dank aan fotograaf Remco Veenendaal.